Onze eerste schooldag in Oeganda!

16 april 2018 - Rakai, Oeganda

Het is inmiddels woensdag 11 april en we zijn vroeg opgestaan. We hadden afgesproken om vroeg naar de school te vertrekken. Om 10 uur zaten we al in de auto om naar de school te vertrekken. Toen we aankwamen waren alle kinderen super enthousiast en helemaal onder de indruk van ons. We moesten op een rijtje gaan zitten en naar een paar liedjes luisteren. En wat was dat schattig! Dat zij dit allemaal voor ons hebben voorbereid, zo lief!

30710762_1893382460694096_153086537238577152_nToen gingen we de kinderen eten geven, dit was een maïspap. Alle kinderen zijn zó lief! Echt. Dan staan ze in twee rijen te wachten tot wij de pap geven. Allemaal rustig en geduldig staan ze daar lachend. Niemand die iets fout doet en iedereen die met elkaar deelt. Wanneer wij de pap in een bekers hebben gegeven komen er (van de meeste) super lieve lachjes en woordjes. Vaak zelfs een lichte kniel. En sommige gingen echt helemaal op de knieën voor ons, Wow.

Stel je zou dit bij een basisschool in Nederland doen, kinderen in rijen zetten en laten wachten op pap, dan zou het er heel anders aan toe zijn. Klieren, stoer doen, schreeuwen, rennen. Nee dit was heel anders. Alle kinderen zijn de hele dag echt heel lief en braaf. (Als je het zo kan omschrijven..) Niet te vergelijken met bij ons.

Na de pap zijn we weer op het schoolplein gaan zitten en kwamen er verschillende dansjes, liedjes en muziek! Alle kinderen raakten ons aan, lachten en het leek dat dit de eerste keer was dat ze blanken zagen. Overal waar we kwamen (en komen) worden we nagezwaaid door iedereen, krijgen we high fives, worden we nagestaard (niet alleen op de school..) en krijgen we allemaal indrukwekkende blikken. Het is zo bizar om mee te maken. Net alsof wij beroemdheden zijn.

Toen ging het regenen (We zijn nou eenmaal in het regenseizoen naar Oeganda gegaan..) en zijn we naar binnen gegaan. Hier kwamen verschillende speeches van de teachers van de school. Hoe dankbaar ze ons zijn en een uitleg over de school en nog heeel veel andere dingen.

Toen zijn we gaan eten, dit was een buffet met verschillende dingen. Dit was voor de teachers ook een feestmaal, want normaal krijgen ze dit niet. Er lag matooke, avocado, noodles, pocho, jam (nee niet de jam die van vruchten is gemaakt voor op de boterham haha), salade, bruine bonen, varkensvlees, ananas en nog een paar andere dingen:). Natuurlijk anders dan in Nederland, maar het was allemaal goed te eten.

Toen werd het weer weer mooier :). En zijn we naar het sportveld gegaan met alle kinderen, hier waren twee teams aan het voetballen. Één team in PVV tenue en één team in een /// tenue. Heel grappig om te zien. Wij mochten alleen helaas niet mee doen, “hebben slechte schoenen om mee te voetballen”.

Na een paar uur met alle kinderen te hebben gespeeld en gepraat zijn we weer naar het busje gegaan om vervolgens weer naar ons huisje te gaan. We hebben toen rijst met tonijn en groente gegeten. Dit was heel goed gelukt.

In de avond hebben we nog een aantal spelletjes gespeeld. Ook kwamen er nog twee jongens (Dennis & Andrew) en de mevrouw waarvan het huis is waar wij overnachten. Hier hebben wij nog even mee gepraat en dingen uitgewisseld.

Toen was het al laat en zijn we na een lange en indrukwekkende dag gaan slapen.

1. Joost:
    16 april 2018
    Wauw, indrukwekkend Juul! Ik ben jaloers 😅 Geniet er nog heel erg van, want voor je het weet is dit geweldige avontuur weer voorbij! Nog maals heel veel plezier in de resterende dagen in Oeganda.
  2. Bjorn van de Brug:
    16 april 2018
    Gaaf om te lezen, trots op wat jullie daar allemaal doen, geweldig voor je om mee te maken! geniet er nog maar van! Liefs😘 Papa
  3. Ellen van de Kamp:
    16 april 2018
    Geweldig dat je dit mee mag maken en je schrijft heel plezierig , je reist in gedachten met jullie mee, geniet en heel veel plezier samen!!! Groetjes oma Ellen
  4. P.w. van de brug:
    16 april 2018
    Kei skon, ok jaw verhaale, zing um van te geniete.
    Hawt oew eige taai wannie.
  5. Opa en oma Stoop:
    16 april 2018
    Julia, wederom bedankt voor je verslag. Dat je hiervoor steeds tijd neemt, vinden we super. Zo beleven we jullie reis helemaal mee. Veel groetjes voor heel de groep.
  6. Henny de Leeuwe-Kleijngeld:
    16 april 2018
    Fijn dat het zo goed gaat, zijn toch heel veel indrukken om noit te vergeten.
    Geniet er nog maar van.
    Tante Henny.
  7. Dorothe Coolen:
    16 april 2018
    Heel mooi verslag Julia. Echt leuk, zo lief die kinderen daar en zo braaf. 😊😊 geniet er nog van. Xx
  8. Mirjam van der Donk:
    16 april 2018
    Wat geweldig dat jullie zo'n mooie ontvangst kregen. En fijn dat je dit verslag bijhoudt. Leuk om te lezen. Ik wens jullie een fijne en zinvolle tijd daar.
  9. Carla, moeder van Tim:
    16 april 2018
    Super om te lezen. Fijn dat iedereen zo lief, gastvrij en dankbaar is. Geniet ervan en groetjes voor jullie allemaal!
  10. Ans:
    Lieve Julia,
    Leuk dat je het zo naar je zin hebt,en geweldig om mee te maken.
    Geniet ervan,je krijgt op deze manier een hele rijke ervaring mee.
    Heel veel liefs v Ans en ons allen,dikke kus.
  11. Toke:
    17 april 2018
    wat beschrijf je het mooi Julia, nog een fijne tijd in Oeganda