Laatste dagje Oeganda!

29 april 2018 - Entebbe, Oeganda

Goedemorgen, vandaag is het donderdag 19 april. En dit betekend dat we vandaag beginnen aan de terugreis naar Nederland. We stonden allemaal weer vroeg op en pakte onze koffers in. De ochtend begon al geweldig, er lag een tor in mijn badkamer. Er ligt een tor in mijn badkamer*. Om de kop, maar toch. Niet zo’n kleintje ook. Naast de wc. Heel fijn..

Maar oké, buiten de hele ochtend om de paar minuten kijken of de tor er nog ligt, had ik ook mijn koffer ingepakt. Eindelijk was het opgeruimd in mijn kamer. Koffers ingepakt, aantal keer gecontroleerd of ik alles had, ik ben helemaal klaar.
Dacht ik.. Wat bleek, ik kon mijn kamersleutel nergens meer vinden. Hup, koffer weer uitpakken, zit die niet in. Andere koffer uitgepakt, ook niet. Hmm.. de zusters zeiden dat ze hem wel zouden vinden. (Niet dus, heb hem toch nog gevonden in mijn koffer in Nederland.. oeps..)

Maar buiten het stressen om de sleutel, was het nog gezellig. We hebben voor de laatste keer ontbeten met de zusters. En daarna moesten we in een ruimte gaan zitten en kwamen alle zuster achter elkaar aan, dansend met cadeautjes in de hand. (En in een mand op het hoofd van een zuster) het was heel leuk en grappig om te zien.
We hebben allemaal een shirt gekregen en een tasje of etui. Echt super lief! Ook wij hadden voor de zusters kaarsen en rijst meegenomen, hier waren ze heel erg blij mee. Na daar even gezeten te hebben, geluisterd naar de dankbare woorden en liedjes, hebben Fleur, Isabel en ik nog even afscheid genomen in drie klassen.

Hierna hebben we even de koffers ingeladen in een busje. Ietsje langer dan even.. Gelukkig kregen we ook nog hulp.. en hebben we nog de laatste minuten wifi gebruikt. Hierna zijn we gegaan. Op weg naar Kampala, dit is de hoofdstad van Oeganda.
Na een tijdje kwamen we aan bij een restaurantje. Dit was ook een souvenirwinkel. Een hele grote. Hier hebben we allemaal heel veel inkopen gedaan. We hebben hier ook even geluncht en iets gedronken. Weer pannekoekenwraps :).

DD92552B-2A88-4364-9FE4-AC59AE9D3D61
Toen zijn we verder gereden, Hermine zou tot een tankstation rijden en hier kwam iemand ons ophalen die ons door Kampala reed. Aangezien het verkeer hier één grote chaos is, leek dit ons wel slim.

We moesten even bij het tankstation wachten, dit was niet bepaald een pretje. Het was heel vies, stonk en er waren allemaal Maraboe volgens die afval eten. Die zijn iets van 1 meter groot en heel erg vies. En die zaten dan op elke lantarenpaal die je zag.. bah.
De man, Robert haalde ons op en reed ons naar de verblijfplaats van Hermine de komende dagen. Hier kon zij even haar koffers wegzetten en konden wij even frisse lucht nemen. Dit was bij het Victoriameer. Check, kan ook weer van onze mooie bestemmingslijst af.

Onderweg moesten we dicht bij een krottenwijk stoppen voor een stoplicht. Hier was een meisje, ik denk ongeveer tien jaar. Zij klopte op de raam van het busje en zwaaide met haar handje, omdat ze iets van eten  wilde. Dit deed ze een paar keer en ging dan naar het volgende raampje van de bus. Wij konden niets geven, omdat er meer kinderen waren en dit zou niet eerlijk zijn. Maar poeh, dit was best heftig om te zien.

We reden door naar een restaurant in Entebbe. Dit was in de wijk waar de president woont. Wat een verschil! We gingen naar een klein winkelcentrum, hier moesten we door een poortje en werden onze tassen gecontroleerd. Nounou. We zijn gaan eten in een Java restaurant en dit was heel lekker! We hadden sinds lange tijd weer drie streepjes wifi. En een hamburger :). Er was ook meteen een ander soort volk.

Hierna zijn we door gegaan naar het vliegveld. Nog even afscheid van Hermine genomen en we zijn het vliegveld ingelopen. We vlogen van 23:35 tot 7:00. We moesten dus best lang wachten. Maar gelukkig vertrok het vliegtuig eerder dan verwacht. Allemaal gingen we de hele reis slapen. Althans dat probeerde we. Om 1 uur kregen we nog een maaltijd, maar veel sliepen al. De vlucht ging verrassend snel.

Morgen komt er nog 1 blog online, en dat was het jammer genoeg alweer. Alvast bedankt voor het nog blijven volgen van mijn reisblogs! Er worden nog meer foto’s bij dit blog toegevoegd, maar dit lukt niet oo dit moment.
Xx

1. Henny de Leeuwe-Kleijngeld:
    29 april 2018
    Welkom thuis weer.
    Wat een fantastische reis heb je gehad.
    Ben morgen nog benieuwd naar de foto's.
  2. Dorothe Coolen:
    30 april 2018
    Wat een prachtig verslag. En je hebt een mooie beleving gehad.
  3. Oma en opa Stoop:
    4 mei 2018
    Je verslag twee keer gelezen. Vanavond nog een keer omdat ik niet eerder tijd had om te reageren.
    Je schrijft over feiten en wat je beleefd hebt. Met wat je beleefd heb, daarmee laat je iets van jezelf zien. Je hebt de durf om dat dat te doen. Heel karaktervol. Wij kunnen dat erg waarderen.
    De reis heeft jullie vele ervaringen gegeven en zal zeker doorwerken. Een hele goede leerschool. Bedankt Julia ook weer voor dit verslag.