The last but not the least!

26 april 2018 - Kalungu, Oeganda

Nee hoor ben maar niet bang, niet het laatste reisblog :). Vandaag is de laatste dag dat we in de kostschool verblijven.

We later ontbijten dan de andere dagen. Dit vonden we allemaal wel even fijn. En wat we hier elke dag bij het ontbijt te eten krijgen is brood, fruit, kaas en ze hebben speciaal voor ons ook zoet beleg zoals Nutella gekocht. Het brood kan  trouwens gelukkig ook geroosterd worden , want het smaakt heel anders dan in Nederland. Veel zoeter en droger. Maar alles bij elkaar was het ontbijt elke dag heel lekker. Soms hadden ze zelfs nog eitjes gekookt.

67262EAF-A1E0-4499-8889-3051452E863F
Na het eten hadden we even vrije tijd. Omschrijvend als; brieven schrijven, even naar thuis bellen en weer kletsen met meiden. Dit is de laatste dag dat we bij de kostschool zijn, dus de afscheidsbrieven bleven maar komen. Iedereen wilde dat ik hen penvriendin werd en dat ik nog even doei kwam zeggen de volgende ochtend. De meiden hebben de laatste dag dan ook volop  proberen te gebruiken. Ook in de avond was het aan onze deur weer heel druk met iedereen die nog even iets wilde zeggen of kletsen.

Maar goed, na weer bij de meisjes geweest te zijn, hebben we  een break gehad. En daarna gingen we naar een basisschool. Dit is ook een kostschool voor meisjes en het is een school van een groep zusters. Zij hebben veel scholen opgericht, verdeeld over de hele wereld.

Na een stukje rijden en bijna in het busje vast te hebben gezeten op een iets te hoge heuvel.. die we net (niet) haalde, waren we op de school.
En wauw, wat was dit een groot contrast! Amerika sponsort de school, dit was op zich wel te merken. Ik heb in heel Oeganda 1 wasmachine, 1 koelkast en 1 strijkplank gezien. En ja dat was op deze school. Echt niet normaal, zelfs geld uitgegeven aan de plantenbosjes in letters snoeien. Dat is wel even iets anders dan de andere scholen.
Maar het was wel mooi om te zien hoe een school kan worden na het hele ontwikkelingsproces. Hoe onze school zou kunnen worden :).
Op deze school zijn we eerst een paar klasjes binnen geweest en in elke klas gingen de meisjes staan en zongen een liedje voor ons! Hoe schattig! Daarna zijn we iets gaan drinken met de zusters van de school en hebben we nog even gespeeld met de twee kleine puppy’s die er waren.

31289226-441C-4A8B-BC97-8FFF423D4328
Toen we eenmaal weer terug waren, zijn we de koffers in gaan pakken. Ik weet niet hoe het bij de andere kamers was, maar ik had een hele taak voor de boeg.. Mijn kamer was op zijn zachts gezegd een troep. Overal lag iets. Na dit taakje (te lang) hebben uitgesteld, was ik toch eindelijk begonnen. Tussendoor nog een paar brieven gekregen, die ik ging beantwoorden, dus de rest stel ik zeg maar uit tot morgen..
We hebben vandaag ook nog de spulletjes gebracht die we mee hadden genomen voor de school. Dit waren een paar spellen, boeken, ballen en nog een aantal andere spullen. Hier waren ze heel erg blij mee en dat was fijn om te horen.
Hierna zijn we naar de mis gegaan. Dit is heel anders dan in Nederland. Niks een uur luisteren naar de priester en stil moeten zijn. Nee, hier gaat dat heel anders. Een uur lang worden er door de hele school allemaal liedjes gezongen en wordt God bedankt. Ja, er zitten ook kinderen op school met een andere religie. Zij zeiden dat ze de kerk toch leuk vinden, dit komt doordat ze samen gezellig zingen. Dit klinkt ook super mooi. Ik heb er een filmpje van bijgezet! Bij video’s kan heb hem vinden!

Na nog eventjes te hebben gezeten, zijn we gaan eten. Het eten was weer lekker. Na het eten hebben we nog lang gepraat met een groep meisjes en zijn we laat gaan slapen.

Eenmaal in mijn kamer gekomen, zat er een gekko in mijn kamer.. fijn!.. hij liep op een gegeven moment mijn kast in, ik die op slot doen. Even niet bij stilgestaan dat die beesten door de kleinste doorgangen kunnen kruipen... Dus al snel hoorde ik weer geritsel in mijn kamer. Maar ach ja, als mijn klamboe maar goed zit hè. (Super vaak gecheckt..)
Ja en toen nog even een reisverhaal geschreven en gaan slapen. Morgen weer een lange, maar leuke dag!

En nog even een leuk nieuwtje! Op het moment dat ik dit reisblog plaats heb ik 4.611 paginaweergaves gehad! En 1.165 bezoekers! Ik ben benieuwd hoeveel het er bij het volgende blog zijn ;). Maar dit is al niet normaal veel! Dus ik wil iedereen die mijn blogs leest even bedanken, heel leuk dat jullie daar allemaal de moeite voor nemen! Bedankt!!

Groetjess,

Julia X

1. Carla, moeder van Tim:
    26 april 2018
    Weer een mooi verhaal Julia! Dank je wel. Ook de video is erg leuk.
  2. Oma en opa Stoop:
    27 april 2018
    Julia, je hebt ons al die tijd verwend met je verslagen en de foto’s. Fantastisch!
    Het heeft je al die tijd moeite, inspiratie en tijd gekost. Het siert je dat je dit gedaan hebt.
    Een eigenschap van jou, waarmee je jouw leven meer kwaliteit kan geven en die ook positief doorwerkt op je netwerk. Geweldig. We zijn je erg dankbaar en wensen je alle succes in je leven. Oma en opa Stoop